Så fruktansvärt intressant!

DAG 42 - VECKA 6

Idag ska jag sitta och förbereda min lektion jag ska ha hand om i Europeisk Familjerätt. Ser så otroligt mycket fram emot det. Tycker att den kursen är den mest intressanta jag någonsin läst inom juridik! Att sitta i ett rum med fyra olika nationaliteter och diskutera ens rättigheter inom familjerätten! Helt olika kulturella bakgrunder. Jag ses som ju "den goda" i och med att jag är från Sverige. De ser upp till Sverige och att vi är en förebild och att alla länder borde följa oss. Haha! Det är väl positivt, men det finns mycket brister i vårt system också! Det ska jag försöka visa på och även ta upp hur det ser ut i de frågorna i Storbritannien och Frankrike. Jag tänkte först bara kort presentera europakonventionen, kvinnokonventionen och barnkonventionen. Sedan utifrån det tänkte jag diskutera:

- Föräldraledighet; hur lång tid har man rätt att ta ut mamma- resp. pappaledighet (betald och obetald)

- Våld i hemmet; vilket skydd finns det för misshandlade kvinnor?

- Kvinnlig könsstympning; vad gör respektive land för att förhindra kvinnlig könsstympning

- Barnaga; Det går ju inte undvika att diskutera! I England är det ju fortfarande lagligt att aga sina barn i hemmet. Ni skulle bara höra vilka förklaringar det finns till varför man väljer att inte förbjuda det! Det är faktiskt nästan lite skrattretande. (Intressant att veta är kanske att Sverige var första landet i världen att förbjuda barnaga 1979)

- Partnerskap/äktenskap; homosexuellas rättigheter till partnerskap eller äktenskap

- Adoption; homosexuellas rättigheter att adoptera

Nej, nu är det dags att sätta igång. Har letat upp den mesta av faktan. Nu ska jag "bara" hitta vad de olika konventionerna säger i frågorna och sedan översätta allting till engelska. Sedan ska jag ju ha lektion ikväll.

Tack alla ni som röstat i http://hundratusen.nu/#/mix/DKGv - nu har jag bara två röster kvar! Någon som inte röstat ännu?




Det blir en plugg-utbakad fläta idag :)


Ha en fortsatt trevlig dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0